Skitur fra Hafjell til Lillehammer

Vi starter turen fra Mosetertoppen i Hafjell - for å komme dit har vi tatt gondolen opp fra dalen. Langrennssporet starter rett bak og litt til venstre for endestasjonen for gondolen.

Langrenn på Mosetertoppen

Vi starter turen fra Mosetertoppen i Hafjell - for å komme dit har vi tatt gondolen opp, de tilbyr "langrennsbillett". Langrennssporet starter rett bak og litt til venstre for endestasjonen for gondolen.

Her er det gode spor i en bred trasé som tar oss svakt oppover i cirka halvannen kilometer til vi kommer inn på det øvrige løypenettet i Øyerfjellet. Her er det mange muligheter, dette turforslaget tar for seg én variant hvor vi går via Pellestova til Nordseter og ned til byen. Når vi kommer til det første merkede løypekrysset tar vi til høyre i retning Hafjelltoppen. Her er det noe oppoverbakker, før vi kommer helt inn til alpinbakken svinger vi mot venstre og følger denne varierte og kuperte løypa inn til Pellestova. På Pellestova kan du spise et godt måltid! - eller du kan fylle på litt væske. Fra Pellestova velger vi løypa som går vest for Reinavannet. Rett nedenfor Pellestova velger du løypa til høyre, ned bratt bakke før det går litt oppover igjen og du kommer ut på godt oppkjørt løype som går øst for Nevelfjell og vest for Reina.

Etter hvert kommer du ut på skiløypa (Reina - Nordseter) som tar deg ned til høyre og til Nordseter. Her går det rutebuss ned til Lillehammer, men du kan også velge skiløypa ("Lillehammerløypa") ned på høyre hånd forbi parkeringsplassen, ned til Trondsmyra. Her velger du skiløypa rett ned på myra og etter noe utfor tar du brått til høyre i merket løypekryss. Her er det noe utfor, noe myr og også litt oppoverbakker før du kommer ned på nytt løypekryss, svinger til venstre, og nok en gang til venstre for deretter å komme ut på bilvegen ved Skurvabrua. Du krysser vegen, og kjører fin utfor ned på Bikebeineren Skistadion, passerer denne, ut til høyre ved skiskytterstadion og langrennsløype ut i skogen til høyre. Denne følger du et lite stykke, tar av til venstre, krysser et par bilveger før du kjører bratt ned gjennom skogen og kommer ut på Lysgårdsjordet. Skituren ender på Stampesletta eller "Stampa". Dette er en skitur som passer bra midt på vinteren med gode snøforhold helt ned til byen. Totalt lengde 29 km.

ØYER TURSKILØYPER

Øyer Turskiløyper preparerer og tilrettelegger et unikt løypenett som går i flotte høyfjellsomgivelser tilknyttet Hafjell, Pellestova, Hornsjøen og nordover til Holmsetra, Brennlia og Trolløypa inn i Ringebu. Flott natur og nydelige langrennsspor. Vi anbefaler å ta gondolen eller å kjøre opp til Gaiastova for å benytte deg av det flotte turskinettet som finnes på Hafjelltoppen og Øyerfjellet.

LYSLØYPE PÅ MOSETERTOPPEN

Den nye lysløypen på Hafjell, Moseterløypa, åpnet i januar og er 5,7 km lang. Traseen er utviklet i samarbeid med Olympiatoppen, resultatet har blitt en flott løype både for aktive og mosjonister. Den er tilpasset dem som ønsker seg en god treningsøkt og mange kjente syra i åpningsrennet 6. januar. "Dette er knallbra" sa Erling Jevne som var deltager sammen med sine tre håpefulle. Det var stor enighet om at både løypa og arenaen er spennende for videre arrangement.

Løypa er landets første med LED lys og er meget billig i drift. Lyset vil være tent fra 06.00 om morgenen til 23.00 om kvelden hele vinteren. Dette blir et flott tilskudd til en allerede populær destinasjon som Hafjell. Løypa gjør Mosetertoppen, som er toppstasjonen for Gondolen til landets desidert mest komplette og kompakte utgangspunkt for skiinteresserte av alle kategorier. Løypene snor seg gjennom det flotte hytteområdet på Mostertoppen og gir fin aksess til løypenett både for alpinister og langrennsløpere.

OVERNATTING VED LANGRENNSLØYPENE

Dersom du ønsker bo på fjellet like ved langrennssporene anbefaler vi leilighetene på Hafjelltoppen ved Gaiastova. Hver av disse 11 sengs delikate leilighetene har 4 romslige soverom i 2.etasje med totalt 11 sengeplasser. Leilighetene har to bad, en romslig stue med sofagruppe, fullt utstyrt stort kjøkken med stekeovn, mikroovn, kaffetrakter, kjøleskap med fryseenhet, oppvaskmaskin og stort spisebord. Alle leilighetene har en badstue og balkong med panoramautsikt over Hafjell og Gudbrandsdalen.

Rett ved Mosetertoppen skistadion har vi flere eksklusive hytter som er perfekt plassert rett ved langrennsløypene.