Langrenn i Lillehammer regionen

Lillehammer regionen er et skieldorado for alle som er glad i å gå langrenn. Skiløypene strekker seg fra Sjusjøen i sør til Rondane i nord på østsiden av dalen og fra Gausdal i sør til Gålå i nord på vestsiden av dalen.

Øyer Turskiløyper preparerer og tilrettelegger et unikt løypenett som går i flotte høyfjellsomgivelser tilknyttet Hafjell, Pellestova, Hornsjøen og nordover til Holmsetra, Brennlia og Trolløypa inn i Ringebu. Flott natur og nydelige langrennsspor. Vi anbefaler å ta gondolen til Mosetertoppen eller å kjøre opp til Gaiastova for å benytte deg av det flotte turskinettet som finnes på Hafjelltoppen og Øyerfjellet.

Vi har hytter på Mosetertoppen rett ved langrennsløypene og leiligheter og hytte på Hafjelltoppen som passer perfekt som utgangspunkt for langrenn.

Det er enklest å starte turen fra Gaiastova. Da får du lett turterreng og hvite vidder som møter deg. På Gaiastova finner du også butikk som leier ut ski og selger skismørning. Dersom du har lyst på en kopp varm kakao eller kaffe er det bare å stikke innom Gaiastova.

Til Hornsjø går det tre løyper fra Hafjell/Gaiastova/Pellestova.
Den korteste, 2 ½-3 mil tur retur, går over Reinsfjellet, 1066 moh. Herfra er det flott utsikt. Hoveddelen av den er ikke preparert. Det er derimot løypene på sør- og nordsida av Reinsfjellet. De kan derfor være vel så raskt om man velger dem selv om de er litt lenger (vel 3 mil tur retur), de gir muligheter til en fin rundtur. På Hornsjø hotell er det muligheter for servering.

Hafjell – Nevelfjellet - Hafjell
Fra toppen av Hafjell, Gaiastova eller Pellestova er det bare 5-7 km til toppen av Nevelfjellet, 1089 moh. Til tross for den beskjedne høyden er utsikten flott. På en sikteskive kan du finne navnene på toppene du ser. Til Ukstjønnet nordvest for toppen går det preparerte løyper, men løypa opp til selve toppen er ikke oppkjørt. Det er likevel ikke lenger opp enn at man kan trappe seg fram selv med smale langrennski.

Hafjell - Lillehammer
Vi starter turen fra Mosetertoppen i Hafjell - for å komme dit har vi tatt gondolen opp, de tilbyr "langrennsbillett". Langrennssporet starter rett bak og litt til venstre for endestasjonen for gondolen. Her er det gode spor i en bred trasé som tar oss svakt oppover i cirka halvannen kilometer til vi kommer inn på det øvrige løypenettet i Øyerfjellet.

Her er det mange muligheter, dette turforslaget tar for seg én variant hvor vi går via Pellestova til Nordseter og ned til byen. Når vi kommer til det første merkede løypekrysset tar vi til høyre i retning Hafjelltoppen. Her er det noe oppoverbakker, før vi kommer helt inn til alpinbakken svinger vi mot venstre og følger denne varierte og kuperte løypa inn til Pellestova. På Pellestova kan du spise et godt måltid! - eller du kan fylle på litt væske.

Fra Pellestova velger vi løypa som går vest for Reinavannet. Rett nedenfor Pellestova velger du løypa til høyre, ned bratt bakke før det går litt oppover igjen og du kommer ut på godt oppkjørt løype som går øst for Nevelfjell og vest for Reina. Etter hvert kommer du ut på skiløypa (Reina - Nordseter) som tar deg ned til høyre til Nordseter.

Her går det rutebuss ned til Lillehammer, men du kan også velge skiløypa ("Lillehammerløypa") ned på høyre hånd forbi parkeringsplassen, ned til Trondsmyra. Her velger du skiløypa rett ned på myra og etter noe utfor tar du brått til høyre i merket løypekryss. Her er det noe utfor, noe myr og også litt oppoverbakker før du kommer ned på nytt løypekryss, svinger til venstre, og nok en gang til venstre for deretter å komme ut på bilvegen ved Skurvabrua. Du krysser vegen, og kjører fin utfor ned på Birkebeiner Skistadion, passerer denne, ut til høyre ved skiskytterstadion og langrennsløype ut i skogen til høyre. Denne følger du et lite stykke, tar av til venstre, krysser et par bilveger før du kjører bratt ned gjennom skogen og kommer ut på Lysgårdsjordet. Skituren ender på Stampesletta eller "Stampa". Dette er en skitur som passer bra midt på vinteren med gode snøforhold helt ned til byen.

Lysløype på Mosetertoppen i Hafjell
Den nye lysløypen på Hafjell, Moseterløypa, åpnet i januar og er 5,7 km lang. Traseen er utviklet i samarbeid med Olympiatoppen, resultatet har blitt en flott løype både for aktive og mosjonister. Den er tilpasset dem som ønsker seg en god treningsøkt og mange kjente syra i åpningsrennet 6. januar. "Dette er knallbra" sa Erling Jevne som var deltager sammen med sine tre håpefulle. Det var stor enighet om at både løypa og arenaen er spennende for videre arrangement.

Løypa er landets første med LED lys og er meget billig i drift. Lyset vil være tent fra 06.00 om morgenen til 23.00 om kvelden hele vinteren. Dette blir et flott tilskudd til en allerede populær destinasjon som Hafjell. Løypa gjør Mosetertoppen, som er toppstasjonen for Gondolen til landets desidert mest komplette og kompakte utgangspunkt for skiinteresserte av alle kategorier. Løypene snor seg gjennom det flotte hytteområdet på Mosetertoppen og gir fin aksess til løypenett både for alpinister og langrennsløpere.

Kontaktinformasjon

• Storslåvegen 55 - 2636 - Øyer

• The season starts in December and last to April.